Wyzwanie pomaganie #5

„Poznaj, zanim ocenisz” O co tu chodzi? Koniecznie przeczytaj do końca!Wspierajmy organizacje działające na rzecz osób z autyzmem, aby szerzyć wiedzę na jego temat!
Kolejne (już 5te!) wyzwanie pomaganie @wsiecioffline dotyczy właśnie osób w spektrum autyzmu. Partnerem akcji jest Fundacja JiM. Na czym polega wyzwanie?#zróbcośdlainnych:

 Przeczytaj (poniżej):
I. Jak rozpoznać, że dziecko może mieć spektrum autyzmu.
II. Jak zachować się wobec dziecka i jego opiekuna, aby im pomóc.

 Zaproś do akcji innych, aby poznali świat autyzmu razem z nami! Stwórzmy łańcuszek informacji. I tyle! Jak przekonuje Fundacja JiM: Poznaj. Zrozum. Pomóż. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) autyzm występuje u 1 na 100 dzieci, co oznacza, że w naszym kraju żyje 400 000 osób z autyzmem. To jak jedno spore miasto. Spektrum nie dotyczy jednak tylko tej określonej liczby, ale również rodziców, rodzeństwa czy opiekunów tych osób, a to już tworzy dużą grupę około 3 000 000 osób. To może być ktoś z Twojego najbliższego otoczenia. „Spektrum autyzmu to odmienny od typowego sposób rozwoju człowieka, objawiający się różnicami w sposobie komunikacji, nawiązywania relacji, wyrażania emocji, uczenia się oraz różnorodnym schematem zachowań. Każda osoba ze spektrum jest indywidualnością, a jej cechy i objawy autyzmu mogą występować w różnym natężeniu (od łagodnych, niemal niezauważalnych dla osób spoza rodziny, po bardzo nasilone).” Źródło: www.jim.org

 I. Jak rozpoznać, że dziecko może mieć spektrum autyzmu? Charakterystyczne dla autyzmu może być:- pobudzenie, nerwowość, okazywanie trudnych emocji poprzez krzyk lub płacz (wynika to m.in. z odbierania bodźców z otoczenia w inny, bardziej intensywny sposób przez osoby ze spektrum),
– powtarzanie konkretnych ruchów, np. trzepotanie rączkami, bujanie się w przód i w tył, podskakiwanie w miejscu (może wynikać z trudności w opanowaniu emocji),
– trudności w komunikacji dziecka z otoczeniem, np. niewyraźna mowa, niezrozumiałe dźwięki i gesty.

 II. Jak zachować się wobec dziecka i jego opiekuna, aby im pomóc?1. Nie oceniaj i nie komentuj zachowania dziecka. Uznaj, że opiekun wie, co robi.
2. Okaż zrozumienie – podaruj wspierający uśmiech.
3. Pomóż stworzyć spokojne warunki i przestrzeń – zaproponuj opiekunowi z dzieckiem miejsce w autobusie, przepuść w kolejce w sklepie itp. I już! Twoja wiedza – pomaga! Proste, a tak wartościowe. Udostępnij akcję dalej! 

#zróbcośdlasiebie:Potrzebujesz czasem oddechu? Masz ochotę odciąć się od hałasu, natłoku spraw, pobyć sama ze sobą? Czujesz, że potrzebujesz odpocząć? Oczywiście! Każdy tak ma! Pamiętaj, żeby na co dzień znaleźć chwilę tylko dla siebie. Jak to zrobić? Przeczytasz tu: https://www.facebook.com/…/a.107347850…/179697963651064/
Osoby z autyzmem często nie radzą sobie z emocjami. Nadmiar bodźców powoduje, że czują się niespokojne. Potrzebują terapii, aby nauczyć się odreagowywać w bezpieczny dla siebie sposób. Możesz podarować tę możliwość, wspierając Fundację JiM na https://jim.org/pomagam/.Akcja „Poznaj, zanim ocenisz” trwa przez 6 tygodni do 12.11.2020. (Data i godzina „wydarzenia” to czas publikacji podsumowania akcji.)Do dzieła! 

________”W sieci offline” to projekt społeczny stworzony z myślą o kobietach, które żyją szybko, zwykle mają mało czasu, ale! lubią inspirować i być inspirowane. Tu znajdziesz pomysły, jak odetchnąć od codzienności, zatrzymać się, doświadczyć, „naładować baterie” do dalszego działania. Możesz też stać się inspiracją dla innych! Inspiruj się online – żyj offline! Z nami robisz coś dla siebie, a także robisz coś dobrego dla innych. Przy okazji działań #zróbcośdlasiebie, organizujemy i promujemy akcje społeczne (m.in. pomagamy dzieciom z domów dziecka, osobom z trudnościami i zaburzeniami, wspieramy instytucje z małych miejscowości oraz działania na rzecz środowiska) poprzez wydarzenia #wyzwaniepomaganie, do których udziału Cię zapraszamy. Bo pomaganie też poprawia samopoczucie!
Łączymy się online i inspirujemy do działania offline w różnych dziedzinach kobiecego życia. Więcej pomysłów na profilu @wsiecioffline

Tagi: